Wat te doen tegen pijn in knieën na hardlopen?

Home » Blog » Wat te doen tegen pijn in knieën na hardlopen?
Wat te doen tegen pijn in knieën na hardlopen? Onze sportfysio legt je alles uit over lopersknieën. Lees er meer over!

Wereldwijd zijn er miljoenen hardlopers. Logisch, want het kan ontzettend fijn om je hoofd even ‘leeg’ te lopen na een lange dag op kantoor. Minder fijn is pijn in de knieën na het hardlopen. De pijn in en rondom de knie komt voor bij vele hardlopers – bij vrouwen vaker dan bij mannen – en noemen we lopersknie of runner’s knee. Een lopersknie kan niet direct kwaad en verdwijnt vaak na een tijd ook weer. Wel is het belangrijk om de pijn in de gaten te houden. Deze moet niet verergeren en je belemmeren in het dagelijks leven. Onze sportfysio legt je alles uit over lopersknieën.

Oorzaken van pijn in knieën na een rondje hardlopen

Eén specifieke oorzaak voor pijn in knieën na het hardlopen bestaat er niet. Wel zijn er verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat je last krijgt van een lopersknie. Zo kan het zijn dat je pas net je liefde voor deze prachtige sport hebt ontdekt. Je traint te veel en wil jezelf iedere training overtreffen. Zeer herkenbaar voor veel hardlopers, maar het kan al snel resulteren in kniepijn. 

Ook kan het zijn dat je in een korte periode meer bent gaan sporten, bijvoorbeeld omdat je een wedstrijd op de planning hebt staan. Begrijpelijk, want je wilt wellicht als eerste (en zeker niet als laatste) finishen, maar een lopersknie is niet bevorderlijk voor jouw hardloopprestaties. Een andere risicofactor is dat je een tijd niet hebt hardgelopen. Je was ziek of op vakantie, en je wilde je hardloopkleding niet meenemen in de koffer. Als je na zo’n periode direct weer wilt hardlopen op je ‘oude’ niveau, kan dat pijn in de knieën veroorzaken.

Oefeningen tegen en adviezen bij lopersknie

Er bestaan verschillende krachtoefeningen die kunnen helpen bij een lopersknie. Het is van belang dat jouw spieren sterker worden én de juiste rust krijgen. Loop bijvoorbeeld minder vaak hard of stop helemaal met hardlopen als je veel pijn in je knieën voelt na het lopen. Soms kan een paar weken niet hardlopen ervoor zorgen dat de lopersknie verdwijnt. Probeer wel om nog genoeg te bewegen, zodat je fit blijft. Zo kun je zwemmen, wandelen of rustig fietsen, dit belast je knieën bijna niet. Is de pijn verdwenen? Bouw het hardlopen dan weer heel rustig op, zodat je niet dezelfde week weer je hardloopschoenen op je schoenenrek kunt verstoppen.

Fysio helpt jou – letterlijk – weer op weg

Als je keer op keer pijn in je knieën blijft houden na het hardlopen, is het tijd voor hulp van onze sportfysiotherapeut. Bij sportfysio worden jouw knieën onderzocht en stellen we een persoonlijk behandelplan voor je op. Afhankelijk van jouw klachten worden passende therapieën en oefeningen opgenomen in jouw plan. We behandelen je lopersknie en helpen je een toekomstige runner’s knee te voorkomen. Het kan zijn dat bewegingstherapie onderdeel wordt van jouw sportfysio, zodat je jouw houding en motoriek verbetert. Zo kun jij sterker de weg op in jouw meest aerodynamische hardloopoutfit!

Schrijf je gerust in voor jouw favoriete hardloopevenement

Welke hardloopdoelen je ook hebt – je eerste 5K, eerste halve of zelfs hele marathon – wij helpen je graag als je pijn hebt in je knieën na het hardlopen. Schrijf je, in overleg met je sportfysiotherapeut, in voor jouw favoriete hardloopevenement. Het is wel verstandig om hierbij realistische doelen voor jezelf te stellen. En, eerlijk is eerlijk, bij iedere afstand is de sfeer altijd fantastisch! Reden genoeg om jezelf te houden aan het rustige opbouwen. Maak vandaag nog een afspraak met onze fysiotherapeut in Tilburg door te bellen/appen naar +31 (0)13 543 58 41 of een e-mail te sturen naar info@fysi.nl en ga gericht aan de slag met onze sportfysio.

Herken jij jezelf in dit blogbericht of heb je hier vragen over?

Neem gerust contact met ons op, we staan je graag te woord!